fbpx
Skip to main content

Λογιστικός Σύλλογος Αθηνών - LSA.gr

Λ.Σ.Α.: Το ελληνικό παράδοξο της φορολογίας

Λ.Σ.Α.-euro2day

Η αύξηση των εσόδων θα πραγματοποιηθεί όχι μόνο με την αύξηση των φόρων αλλά με την αύξηση των εισοδημάτων και της απασχόλησης. Aναποτελεσματική η εισπρακτική πολιτική της κυβέρνησης, αλλά επιμένει να την ασκεί. Γράφει η Μ. Πολίτου.

Στην Ελλάδα, παρά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις της φορολογίας, τα έσοδα υποχωρούν ενώ η ύφεση βαθαίνει. Τα εννέα σκληρά μέτρα που επέβαλε η Κυβέρνηση το 2015 είχαν σαν αποτέλεσμα την πολύ μικρή αύξηση των κρατικών εσόδων και την πολύ μεγάλη αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η επιβολή ολοένα και περισσότερων φόρων δεν επιφέρει κανένα αποτέλεσμα κι αυτό γιατί έχει εξαντληθεί πλέον η φοροδοτική ικανότητα πολιτών κι επιχειρήσεων.

Το 2015 η Κυβέρνηση προχώρησε στην επιβολή των κάτωθι φόρων:

1. Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από 80% σε 100% για τις επιχειρήσεις αναδρομικά από τη χρήση του 2014.

2. Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από 27,5% σε 55% για τους αγρότες αναδρομικά για τη χρήση του 2014.

3. Μείωση κατά 50% της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης ντίζελ που χρησιμοποιούν οι αγρότες.

4. Μείωση κατά 50% του επιδόματος θέρμανσης για τα νοικοκυριά.

5. Αύξηση κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων άνω των 2.500 κ.ε, πισίνες, αεροσκάφη, αναδρομικά για τα εισοδήματα του 2014.

6. Επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης για τους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής άνω των 5 μέτρων.

7. Αύξηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για μισθωτούς και συνταξιούχους με εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ.

8. Κατάργηση της έκπτωσης 30% του ΦΠΑ σε 6 νησιά (Ρόδο, Νάξο, Πάρο, Σκιάθο, Σαντορίνη, Μύκονο).

9. Προχώρησε σε αλλαγές στους συντελεστές ΦΠΑ που οδήγησαν σε ανατιμήσεις στα περισσότερα είδη διατροφής, σε έτοιμα γεύματα που σερβίρονται από καταστήματα μαζικής εστίασης, στα εισιτήρια των μέσων μεταφοράς, στα κόμιστρα των ταξί και σε πλήθος άλλων προϊόντων και υπηρεσιών.

Τα δημοσιευμένα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι όσο και αν αυξάνονται τα έσοδα, οι εισπράξεις παραμένουν στάσιμες, ενώ αντίθετα αυξάνονται με ταχύ ρυθμό οι ληξιπρόθεσμες οφειλές. Τα ληξιπρόθεσμα χρέη πλησιάζουν τα 84 δισ. ευρώ. Κατά μέσο όρο, κάθε μήνα οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά αυξάνουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους κατά 1 δισ. ευρώ.

Όπως γράφει η Καθημερινή, επικαλούμενη στοιχεία της αρμόδιας διεύθυνσης του υπουργείου Οικονομικών, από 136 εφορίες της χώρας, καθώς και οι εισπράξεις των τελωνείων ανήλθαν το 2015 στα 46,414 δισ. ευρώ, όταν οι αντίστοιχες του 2014 είχαν φθάσει στα 46,375 δισ. ευρώ.

Τα στοιχεία που προκύπτουν από τις εισπράξεις των εφοριών δείχνουν ότι το αποτέλεσμα της επιβολής των 9 μέτρων στο β' εξάμηνο αλλά με αναδρομική ισχύ ήταν μηδαμινό.

Παρά την «αποτελεσματικότητα» της εισπρακτικής πολιτικής μέσω των αυξήσεων των φόρων, η Κυβέρνηση έχει δρομολογήσει για το 2016 νέα μέτρα, με στόχο την είσπραξη επιπρόσθετων 2,2 δισ. ευρώ.

Παρά την αναποτελεσματικότητα αυτής της πολιτικής, η Κυβέρνηση συνεχίζει να την ασκεί.

Για το 2016 έχουν μέχρι στιγμής δρομολογηθεί:

1. Η αναδρομική αύξηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης από 1/1/2015 για εισοδήματα από 30.000 ευρώ και άνω.
2. Η αύξηση της προκαταβολής φόρου των Ελεύθερων Επαγγελματιών σε ποσοστό 75% των εισοδημάτων τους και για το 2016 στο 100% αυτών.
3. Αυξάνεται ο συντελεστής φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων για το 2015 από 26% σε 29%.

Τέλος, εκκρεμούν και οι αλλαγές στο ασφαλιστικό, οι οποίες θα αυξήσουν σημαντικά τις εισφορές των επιχειρήσεων, ελεύθερων επαγγελματιών και αγροτών.

Δεν ωφελεί η συνέχιση μιας αναποτελεσματικής πολιτικής. Η αύξηση των εσόδων θα πραγματοποιηθεί όχι μόνο με την αύξηση των φόρων αλλά με την αύξηση των εισοδημάτων και την αύξηση της απασχόλησης με κυριότερο όχημα την ανάπτυξη.

Εύχομαι και ελπίζω να καταλάβουν οι ιθύνοντες ότι μόνον εάν αυξηθούν τα εισοδήματα και μειωθεί η ανεργία θα είναι εφικτό να εισπραχθούν οι φόροι που επιβάλλονται σε πολίτες κι επιχειρήσεις.

Κι αυτό ΚΥΡΙΑ με αύξηση των επενδύσεων μπορεί να επιτευχθεί!

Οι προϋποθέσεις για να προσελκυστούν επενδυτικά κεφάλαια είναι παγκοίνως γνωστές. Πρέπει να υπάρξει σταθερό και ευνοïκό φορολογικό καθεστώς για τουλάχιστον 10 χρόνια και ένα κράτος το οποίο θα λειτουργεί αποτελεσματικά και με διαφάνεια, ένα κράτος που θα εμπνέει αξιοπιστία.

Oι περιπτώσεις χωρών που ευνοήθηκαν ευρέως από δραστικές μειώσεις των φορολογικών συντελεστών είναι σημαντικές για να αγνοηθούν. Η Ιρλανδία και η Κύπρος κατάφεραν να βγουν γρήγορα από την κρίση εξαιτίας των ιδιαίτερα ανταγωνιστικών φορολογικών συντελεστών τους, η Βουλγαρία απέφυγε την ύφεση βασιζόμενη σε δραστικές μειώσεις φορολογικών συντελεστών. Ακόμα όμως και η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, η αμερικανική, έχει να παρουσιάσει σημαντικές επιδόσεις μετά τις μειώσεις φόρων.

Η συστηματική καθυστέρηση-αναβολή επί σειρά ετών των μεταρρυθμίσεων που ήταν απαραίτητες έχει ως αποτέλεσμα την πλήρη υποδούλωσή μας.

Είναι όμως τελικά σήμερα η ανάπτυξη το ζητούμενο;

Ή επί της ουσίας στόχος είναι η αλλαγή στρατηγικών επενδυτικών «παικτών» μέσω της διατήρησης του πελατειακού Κράτους, την έλλειψη κοινωνικής πολιτικής και τελικά την αποδοχή οιωνδήποτε συνεπειών για όλους τους πολίτες της χώρας μας;
 
*Η κ. Μαρίνα Πολίτου είναι Οικονομολόγος, Γ.Γ. του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών.

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.